Velikonoční Jidáše

Velikonoce se nezadržitelně blíží, a tak jsem se rozhodla na YT a samozřejmě i sem na blog vložit/sepsat velikonoční recepty.





Jako první jsem zvolila Velikonoční Jidáše. Přiznám se bez mučení, že jsem je pekla úplně poprvé. Někdy před dvěma lety jsem uvažovala nad tím, že bych je upekla, vůbec nevím proč, ale přišly mi složitý... A kynuté těsto...??? Vůůůbec.

Zde ve videoreceptu, který jsem pro vás natočila můžete vidět, že složitý nejsou (fakt nechápu, jak jsem si to vůbec mohla myslet) a zvládnete to levou zadní :).



Jidáše mi hodně připomínají Mazanec. Jen mi tam chybí rozinky a mandle. Kdybych pár kousků neschovala do krabičky, snědly bychom je hned ten den. Jednou jsme se zakousli a nemohli jsme přestat :D.

Přejdeme tedy na recept...

Suroviny


  • 2 vejce 
  • 250 ml čerstvého mléka
  • 20 g droždí
  • 60 g cukru krystal 
  • 250 g hladké mouky + na podsypání
  • 250 g polohrubé mouky 
  • 60 g vepřového sádla 
  • 100 g medu 
  • 1 citron (šťáva)
  • Špetka soli
Do misky si nalijeme vlažné mléko, do kterého rozdrobíme droždí. Zasypeme lžící cukru a mouky. Vše společně zamícháme a necháme vzejít kvásek.

Do mísy od robota si nasypeme hladkou a polohrubou mouku a také cukr. Vše zamícháme a uprostřed vytvoříme důlek.

Připravený kvásek zamícháme, abychom dostali kvasnice od dna misky a nalijeme do důlku. Přidáme 1 žloutek a sůl. Mísu vložíme do robota a necháme ho pracovat. Jakmile je vše spojené v těsto, do mísy vložíme sádlo a necháme zapracovat. Poté ke konci práce robota do mísy vsypte trochu mouky (po stranách mísy), aby se právě těsto od stěny mísy odlepilo. Těsto vyklopte na pracovní plochu, kterou si posypte moukou a krátce propracujte.

Na dno čisté mísy nasypejte trochu mouky a vložte do ní úhledný bochánek těsta, který zasypte trochou mouky. Překryjte utěrkou a minimálně jednu hodinu nechte kynout na teplém místě. 

Vykynuté těsto vyklopte na pracovní desku a válečkem rozválejte. Jen lehce. Ostrým nožem pak vykrájejte proužky (samozřejmě je také možné z těsta odtrhávat kusy). Každý kousek těsta ještě rozválejte ručně a tvořte Jidáše.



Připravené Jidáše vložte na plech. Nechte dostatečné rozestupy. Těsto bude ještě kynout a při pečení také nabude na objemu. Jidáše potřete rozšlehaným vajíčkem. Při šlehání si dejte záležet a šlehejte tak dlouho, aby se netáhl bílek. Jidáše nechte kynou minimálně dalších 15 minut, aby bylo těsto krásně nadýchané.

Plech vložte do předem vyhřáté trouby na 180°C a pečte 30 - 35 minut.

Než se Jidáše upečou, připravte si zálivku, kterou je budete potírat ihned poté, co jidáše vytáhnete z trouby. Med důkladně smíchejte se šťávou z citrónu. Já použila šťávu z půlky citrónů. Vznikne sladkokyselá zálivka, která Jidášům dodá trochu jiný šmrnc :). Potřením touto zálivkou budou Jidáše také krásně lesklý.



Z uvedené dávky surovin jsem upekla 18 Jidášů a málem se u nás neohřály do druhého dne :).

Tak dobrou chuť :).

Komentáře

Populární příspěvky