Velikonoční mazanec a pletenec



Recept na mazanec už na svém blogu mám. Tento recept nebude jiný, jen se bude lišit maličko v postupu.



Mazanec a Beránek - to je prostě klasika, která na velikonočním stole nesmí chybět. Letos jsem se pokusila o asi miliontý padesátý mazanec, u kterého jsem doufala, že konečně nepraskne. Že budu mít krásný mazanec, který nebude navrchu rozšklebený. A nepovedlo se :D. Prostě je to už taková klasika. Ale letos se mi nerozjel od křížku, ale po straně.



Tentokrát jsem zkusila těsto... Jak to napsat... Nasoukat pod mazanec. Jako když děláte bulky. Snad to bude ve videu vidět :). Četla jsem totiž, že to by mělo zabránit tomu, aby se mazanec rozšklebil. Asi jsem udělala něco špatně, ale zase na chuti mu to neubralo, nedostatky se zasypaly cukrem :). Nám to nevadilo.


















To by bylo na úvod a jdeme na recept.

Těsto:
  • 3 žloutky
  • 1 lžička citronové kůry
  • 100 g rozpuštěného másla (nebo 50 g másla, 50 g sádla)
  • 150 g cukru krupice
  • 500 g polohrubé mouky
  • 200 ml mléka
  • 150 g nasekaných mandlí + 50 g mandlových plátků
  • 1 vejce na potření
  • rozinky
  • cukr moučka na posypání
  • sůl
  • 1 kostka droždí

Do mísy od robota (nebo tam, kde budete dělat těsto) nasypte mouku a uprostřed udělejte důlek, do kterého rozdrobte droždí, nasypte cukr a zalijte vlažným mlékem. Přikryjte utěrkou a na teplém místě nechte vzejít kvásek.

Jakmile kvásek vyběhne (trvá to cca 10 - 15 minut), přidejte do mísy 3 žloutky, citronovou kůru, změklé másla (nebo máslo a sádlo), cukr, mouku, mléko a sůl (pozor, ať se sůl nedostane do kvásku. Dále přidejte nasekané mandle a rozinky. Vymíchejte hladké těsto a nechte ho na teplém místě 1,5 hodiny kynout.


Z těsta vytvořte buď jeden bochánek nebo 2 malé bochánky. Můžete si stejně jako já připravit jeden mazanec a jeden pletenec.
Pletenec se tvoří ze 3 pramenů a uplete se klasický cop. Spleťte jednu část a u té druhé včas začněte cop stáčet. Konce spojte tak, abyste dál mohli plést cop. Položte je na plech vyložený pečícím papírem. Bochánky mazance se navrchu nařezávají do tvaru kříže. Poté je potřete rozšlehaným vejce a posypte mandlovými plátky. Nechte ještě chvíli kynout na plechu.

Vložte do trouby rozehřáté na 180°C a pečte 30 minut. Průběžně zkoušejte těsto dřevěnou špejlí.

Pokud budete z těsta dělat jeden velký mazanec, doba pečení bude delší, tak nezapomeňte hlídat troubu.


Komentáře

Populární příspěvky